Nem kell rögtön tagadni, hogy én bezzeg utálom a csillogó ékszereket, mert vannak csillogó autók és csillogó felnik is, és a kutatók sokkal egyszerűbben keresték a megoldást.
Vanessa M. Patrick, a Houston Egyetem kutatója szerint ennek az oka a víz keresésével függ össze. Elméletét, - a csillogás keresése ösztönös viselkedés, nem pedig tanult- úgy igazolta, hogy pici gyerekeket is bevont a kísérletbe, hiszen őket még nem érinti a piaci befolyás. A kutatásban részt vevők felnőtteknek matt és csillogó papírt adtak és a csillogót nevezték meg jobb minőségűnek az alanyok. A gyerekek is a csillogó termékeket választották.
Ez még magában kevés lenne a víz elmélethez, de a kutatók azt is vizsgálták milyen képet ábrázoló papírt tartanak csillogóbbnak az alanyok, és a vizes tájképet ábrázoló, azonos minőségű papírt csillogóbbnak nevezték meg, mint a sivatagot.
Végül a résztvevőket három részre osztották, egy csoportnak sós rágcsát adtak magában, egynek semmit, egynek pedig sós rágcsát vízzel. Mindhárom csoport a fényes papírra nyomott képeket szebbnek tartotta a matt papírra nyomott képeknél, és a szomjas csoportnak sokkal jobban tetszettek a fényes papírra nyomott képek, mint a másik kettőnek.
Az evolúció attól még nem állt le és irtó izgalmas, mert úgy egy évtizede óriási trend volt a matt felület, matt fóliát rakattak értékes autókra és számtalan termék jelent meg matt felülettel, alapvető ösztöneinket felborzolva.